Voelen

Een gigantische harp | Claudio Baroni

IMG_4361.jpg

Het tweede onderzoek richt zich op de tactiele beleving van muziek en spraak. Hiervoor werken we samen met componist Claudio Baroni (Argentinië/NL). Ook deze voorstelling vindt plaats in het donker, om de verscherpte staat van het gehoor, maar ook de tast, te kunnen gebruiken.

Voor het fysiek ervaren van muziek maken we gebruik van panelen in de ruimte waarin tactiele speakers zijn ingebouwd. In de harpen bevinden zich pick-up microfoons waardoor hun geluid versterkt kan worden via de panelen. De trillingen van de klankkasten van de harpen worden als het ware voortgezet in de ruimte van het publiek. Op die manier is de klank van de harp zowel in de ruimte te horen, als te voelen. De tactiele speakers werken zo dat ze alleen de trillingen overnemen, en niet het klinkende geluid. Daardoor wordt het akoestische geluid losgekoppeld van het tactiele deel van het geluid.

De componist maakt gebruik van gesproken tekst, waarbij de klank van de stem in gesproken tekst wordt opgebroken in een ruisgedeelte en een harmonisch gedeelte. Het ruisgedeelte wordt fluisterend gesproken en komt via verschillende hoeken vanuit speakers de ruimte in. Het harmonische gedeelte van de stem wordt door de harpen tot klank en trilling gebracht. De verschillende boventonen die elke stem uniek maakt worden als individuele tonen in spectra gespeeld.

Klank wordt zo op verschillende manieren ontleed: ruis, toonhoogte en trilling worden gescheiden van elkaar aan het publiek gegeven. Hiermee kan het publiek de voelbare en de hoorbare delen van muziek onderzoeken.